כאבים לאחר טיפול שורש

כאב לאחר טיפול שורש הוא כאב נפוץ מאוד. לרוב כאבים לאחר טיפול שורש מתרחשים כתוצאה מהטיפול באזור, כלומר ממחט וחומר האלחוש ומעצם העבודה שהטיפול מבוצע באזור דלקתי, בין אם הוא מזוהם או לא. לרוב הטיפול בכאב בלבד הינו בעזרת משככי הכאבים הנפוצים (כמו אדויל, נורופן, אקמול אופטלגין וכו׳), אך חשוב לוודא ולבדוק מה הוא הגורם לכאב, משום שישנם גורמים הדורשים התייחסות רפואית וטיפול.

כאבים לאחר טיפול שורש - קלים עד בינוניים

כפי שמפורט בדף ההוראות לאחר טיפול שורש, ייתכנו כאבים קלים עד בינוניים במשך יומיים-שלושה לאחר טיפול שורש. הכאבים עלולים להימשך אפילו עד שבוע ימים. כאבים קלים שכאלה יכולים לנבוע מכמה סיבות. הסיבות הנפוצות ביותר, כפי שמפורט מעלה, הן המניפולציות שמבוצעות בזמן טיפול השורש בשן:

זריקת האלחוש גורמת לטראומה מכאנית ברקמה הרכה שסביב השן, טראומה שעלולה להתבטא בכאבים קלים עד בינוניים למשך מספר ימים לאחר הטיפול מהרקמות שמיד בסמוך לשן שטופלה.

סכר גומי, אשר מונח על שן בזמן טיפול שורש ומשמש לבידוד השן מחלל הפה בזמן הטיפול, מונח בעזרת וו מיוחד על צוואר השן. הוו של סכר הגומי עלול לגרום לכאבים אחרי טיפול שורש. כאבים אלה מקורם יהיה בדלקת חניכיים באזור בו היה הוו, שככל הנראה פצע קלות את החניכיים - מיד בסמוך לצוואר השן. גם אלה הם כאבים לאחר טיפול שורש שהינם נורמליים לחלוטין וחולפים מעצמם. לעיתים, אם מתפתחת דלקת חניכיים באזור, מומלץ לגשת לבדיקת הרופא שעלול להמליץ על שטיפות פה לחיטוי המקום.

בטיפול שורש בשן עם מוך ויטלי, חי, המוך מסולק מהשן. המוך הוא רקמה חיה הכוללת בין היתר כלי דם ועצבים, עצם טיפול השורש אשר מסלק אותם עלול לגרום לכאב לאחר טיפול שורש וזהו כאב נורמלי שאמור לחלוף בתוך מספר ימים לאחר טיפול השורש.

בזמן טיפול שורש בשן מזוהמת, עלול להידחף חומר מזוהם מעבר לקצה השורש, לתוך העצם. מערכת החיסון של הגוף תגיב במקרה שכזה בדלקת כתגובה לחומר המזוהם. דלקת שכזו עלולה לגרום לכאבים לאחר טיפול שורש. גם כאן, אם הכאבים קלים הם אמורים לחלוף בתום מספר ימים מסיום הטיפול.

בסיום טיפול השורש המומחה לטיפולי שורש סותם את מערכת תעלות השורש בסתימת שורש. חומרי סתימת השורש עלולים לדלוף ולחרוג מגבולות השן לתוך העצם. גם במקרה זה עלולים להופיע כאבים לאחר טיפול שורש.  כאב כזה לרוב יהיה קל והינו כאב נורמלי. הכאב לרוב חולף בתוך מספר ימים. אם הכאב לא חולף מומלץ להגיע לבדיקה אצל מומחה לטיפולי שורש.

בסיום טיפול השורש מניח המומחה לטיפולי שורש סתימה זמנית בכותרת השן. בחלק מהמקרים יש להוריד גובה מהשן על מנת לשחרר את השן ממגעים סגריים, כדי שלא יופעל כוח לעיסה על השן, על מנת למנוע שבר של כותרת השן. במקרים אחרים דווקא נמנעים מהורדת גובה משן לאחר טיפול שורש ממגוון סיבות, ביניהן כוונה שלא להכתיר את השן בכתר לאחר הטיפול. במקרה שלא הורד גובה מהשן, תבוצע התאמת גובה כך שחומר הסתימה הזמנית לא יהיה במגע עם השן הנגדית בזמן סגירה. אם האיזון הסגרי הותיר אזור גבוה בסתימה הזמנית, או אם תחת השן התפתחה בצקת שגרמה להגבהת השן ולמגע ״חזק״ יותר, עלולים להופיע כאבים לאחר טיפול שורש, בעיקר בזמן סגירת השיניים או בזמן לעיסה. במקרה של כאב לאחר טיפול שורש עקב הפרעת גובה של השן יש לגשת לרופא השיניים לאיזון סגר נוסף.

​כאבים חזקים לאחר טיפול שורש

ראשית כל, בעת הופעת כאבים עזים לאחר טיפול שורש יש ליצור קשר עם הרופא המטפל, משום שהדבר דורש התייחסות.

כאבים חזקים לאחר טיפול שורש אינם נדירים ושכיחותם עד כ-14% מהמקרים. כאבים חזקים לאחר טיפול שורש מופיעים בשכיחות גבוהה יותר במתרפאים שהציגו כאבים עוד לפני הטיפול.

הסיבות לכאבים עזים לאחר טיפול שורש רבות ומגוונות, אך הסיבה הנפוצה ביותר היא התפתחות של אבצס סביב קצה השורש של השן. אבצס יופיע לרוב כ-48 שעות לאחר סיום הטיפול, ילווה בכאבים חזקים ולרוב תופיע גם נפיחות. במקרה כזה יש לפנות לרופא המטפל וייתכן שהרופא ינסה לנקז את המוגלה (אם יש) מתוך השן במקרים בהם טיפול השורש עדיין לא הסתיים, או ינפק מרשם לטיפול אנטיביוטי.

ישנן סיבות נוספות, נפוצות יותר או פחות, לכאבים חזקים לאחר טיפול שורש:

זיהום שנותר בתעלת השורש- במקרה כזה יופיע כאב חזק לאחר טיפול השורש. יש לוודא שבזמן טיפול השורש טופלו כל תעלות השורשים כראוי וכי לא נותרה תעלה שלא טופלה כלל או שלא טופלה לכל אורכה. במקרה בו נותר זיהום בשן לאחר טיפול שורש מומלץ להגיע ראשית לבדיקה אצל מומחה לטיפולי שורש.

פגיעה כימית או מכאנית ברקמות שסובבות את השן ע״י חומרי החיטוי, חומרי האיטום או ע״י המכשור בו השתמש הרופא- במקרה זה עלולים להופיע כאבים עזים לאחר טיפול שורש, אשר מצביעים על דלקת כתוצאה מפגיעת החומרים או המכשור ברקמות הסובבות את השן. הטיפול יכול להיות אנטי דלקתי בעזרת תרופות אנטי דלקתיות, וייתכן שבמקרה שכזה יש להוסיף טיפול אנטיביוטי. בכל מקרה הדבר דורש בירור ע״י מומחה לטיפולי שורש.

תעלה שלא טופלה בטיפול השורש- לעיתים ישנן תעלות שלא טופלו בזמן טיפול השורש הראשוני אם בגלל שהיו מסויידות ולא התגלו, או שמיקומן היה חריג. במקרים אלה עלול להיוותר חומר בתעלה - מוך חי או מוך נמקי ומזוהם. במקרים אלה עלולים להתפתח כאבים חזקים לאחר טיפול השורש. יש לבצע בדיקה קפדנית ע״י מומחה לטיפולי שורש כדי לקבוע האם ישנן תעלות שלא טופלו בטיפול השורש הראשוני.

התפתחות של סדק בשורש- לעיתים שן נזקקת לטיפול שורש משום שהשן נשברה או נסדקה. במקרים אלה מומלץ לבצע את הטיפול אצל מומחה לטיפולי שורש, אשר יכול בעזרת שימוש במיקרוסקופ דנטלי וחומרי צביעה מיוחדים לאבחן עד היכן התקדם הסדק. לעיתים, אם הסדק התקדם לתוך השורש, יומלץ למתרפא על עקירת השן. במקרים אחרים ייתכן והסדק יאובחן כמוגבל לכותרת השן ואז ניתן לבצע בשן טיפול שורש ויש לאחר מכן חובה להכתיר את השן בכתר, כדי שהסדק לא ימשיך להתפתח. במקרים מסויימים יש אפשרות שהסדק ממשיך לתוך השורש ללא יכולת אבחון. במקרה שכזה עלולים להתפתח כאבים חזקים לאחר טיפול שורש. במקרה שכזה יש צורך בבדיקה קלינית ורנטגנית ע״י מומחה לטיפולי שורש, שייתכן ויחליט על פתיחה מחודשת של השן לצורך אבחון או על בדיקות נוספות.

ישנן סיבות רבות נוספות שבגינן עלולים להופיע כאבים חזקים לאחר טיפול שורש.

כאשר מופיעים כאבים חזקים לאחר טיפול שורש והרופא המטפל אינו מצליח לפתור אותם, מומלץ לפנות לבדיקת מומחה לטיפולי שורש על מנת לנסות ולאבחן את מקור הבעיה ולטפל בה בהתאם.

כלי עזר באבחנת מקור הכאב העז יכולים לכלול צילומי רנטגן מזויות שונות, הפניה לצילום CT דנטלי ברזולוציה גבוהה ועד פתיחת השן לטיפול חוזר תחת הגדלת מיקרוסקופ תוך ניסיון לאיתור הסיבות לכאבים.

לקריאה נוספת בנושאים טיפול שורש וחידוש טיפול שורש

לדף הוראות לאחר טיפול שורש וחידוש טיפול שורש