דלקת בשן

כאשר ישנו בשן נגע עששתי, או ״חור״, נגרמת דלקת במוך של השן, דלקת בעצב של השן.

דלקת בשן עלולה להיות קלה עם סימנים וסימפטומים חלשים, אך לעיתים עלולה לגרום כאבי שיניים חזקים.

דלקת במוך השן יכולה להיות הפיכה, לרוב כאשר מדובר בכאבים שאינם עזים, ואז טיפול שמרני סטנדרטי, כגון שחזור בשן, אמור לגרום לדלקת בשן לחלוף.

כאשר יש דלקת בעצב של השן שאינה הפיכה לעיתים יחווה המטופל כאבי שיניים חזקים. במקרים אלה יש לרוב צורך בטיפול שורש. כאבים אלה מאופיינים בכך שהינם ספונטניים, כלומר מופיעים גם ללא כל גירוי בשן. כאבים עקב דלקת בלתי הפיכה בשן יתגברו גם בגירוי דוגמת שתייה קרה. דלקת בעצב של השן מאופיינת גם בכאבים שאינם ניתנים למיקוד, הם לרוב דיפוזיים, המטופל יחווה לרוב כאבים מאזור מסויים, כאבים מקרינים, ולא יצליח להניח אצבע על השן המדוייקת.

בעת הבדיקה אצל רופא השיניים, כחלק מהבדיקות לאיתור הדלקת בשן, יניח רופא השיניים כדורית צמר גפן קרה על השן החשודה כשן דלקתית, כדי לוודא שאכן זו השן הזקוקה לטיפול.

כטיפול עזרה ראשונה כאשר יש דלקת בשן שדורשת טיפול שורש, ניתן לבצע פרוצדורה שנקראת אקסטירפציה, שהיא למעשה התחלה של טיפול השורש. בטיפול העזרה הראשונה בשן יסולק הגורם המגרה, שגרם לדלקת במוך של השן, יסולק חלק ממוך השן, ויונח חומר חבישה, סוג של תרופה, שתפקידו לספק מחסום נגד חיידקים. לאחר מכן השן תיסתם על ידי סתימה זמנית והמתרפא יופנה לטיפול שורש.

טיפול עזרה ראשונה שכזה לרוב יביא ל״הרגעה״ של הדלקת בשן, שתחדול מלהיות סימפטומטית וכאובה. חשוב לציין כי על אף שהשן אינה כואבת יותר יש לבצע טיפול שורש בשן, שכן עם הזמן חיידקים יחדרו דרך הסתימה הזמנית ומוך השן יזדהם.

בטיפול השורש מסולק כל מוך השן ולכן הדלקת בשן חולפת לאחר הטיפול.

​נגע בשן

דלקת בשן עלולה להתרחש גם סביב השן, בעצם, ולא רק במוך השן.

במקרים אלה מוך השן, עצב השן, עברו נמק ונותרו מזוהמים. החיידקים שמזהמים את תעלת השורש מפרישים חומרים מגרים. החיידקים והחומרים דולפים אל מחוץ למערכת התעלות, אל העצם, וגורמים לדלקת בעצם שליד השן. דלקת כזו לרוב אינה סימפטומטית, לא כואבת. לעיתים דלקת כתוצאה מנגע בשן עלולה לכאוב או אף לגרום לנפיחות. בניגוד לסימפטומים שנגרמים כתוצאה מדלקת בשן, דלקת סימפטומטית כתוצאה מנגע בשן תגרום לכאבים ממוקדים. המתרפא לרוב יכול למקד את הכאב לשן הספציפית המדוייקת. הכאבים כתוצאה מנגע בשן יהיו בעיקר בלעיסה, אך עלולים להפוך לעיתים לספונטניים.

במקרים אלה טיפול שורש יסלק את הגורם המזהם ויביא לריפוי של הדלקת והנגע.

לקריאה נוספת בנושאים טיפול שורש או חידוש טיפול שורש

דלקת בשן